Lipcowa decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego uchylająca decyzję środowiskową dla budowy Mostu Wschodniego na Wielką Wyspę wstrzymała przygotowania do inwestycji. Mimo że miasto znalazło 20 firm (8 banków oraz 12 firm z branży drogowej) wstępnie zainteresowanych udziałem w przedsięwzięciu, które ma powstać w ramach ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, warta około 464 milionów zł budowa z pewnością się opóźni.
- Obecnie, w związku z zablokowaniem planowanej budowy Mostu Wschodniego i 4-pasmowej trasy, wciąż trwają analizy naszych prawników dotyczące 80-stronicowego uzasadnienia decyzji SKO. Zbieramy materiały i czekamy na decyzje odpowiednich organów. Nie oznacza to jednak, że zmieniają się nasze plany co do inwestycji. Na pewno nie zrezygnujemy z całego przedsięwzięcia – mówi Marek Szempliński, rzecznik prasowy spółki Wrocławskich Inwestycji.
Mimo dużego sukcesu stowarzyszeń „Akcja Park Szczytnicki” i „Przyjazna Wyspa”, jakim było zablokowanie budowy mostu, mieszkańcy Wielkiej Wyspy są podzieleni co do słuszności protestów. Część z nich uważa, że propozycja byłaby do zaakceptowania, gdyby w terminie wybudowana zostałaby Wschodnia Obwodnica Wrocławia. Wtedy ruch tranzytowy, którego mieszkańcy obawiają się najbardziej, zostałby skierowany właśnie na drogę łączącą Siechnice z Łanami (docelowo Bielany Wrocławskie i Długołękę).
- Ale obwodnica tak szybko nie powstanie, bowiem nie ma na nią pieniędzy. Wszystkie środki poszły bowiem na inwestycje związane z Euro. Dlatego dopóki nie powstanie obwodnica, nie będzie naszej zgody na czteropasmową przeprawę przez Wyspę – twierdzi jeden z mieszkańców.
Czy rzeczywiście budowa i oddanie do użytku WOW są zagrożone? Nic na to nie wskazuje, bowiem prace idą zgodnie z harmonogramem. Już pod koniec kwietnia zabetonowany został ostatni fragment 286-metrowego mostu łączącego dwa brzegi Odry między Łanami a Siechnicami. Co prawda początkowo planowano, że jezdnia będzie czteropasmowa, a ostatecznie będzie dwupasmowa, ale to właściwie jedyne odstępstwa od pierwotnych zamierzeń.
Most i licząca niemal 6 km droga jest jednym z najważniejszych, ale także najtrudniejszych inżynieryjnie i technicznie, fragmentów całej inwestycji. W ramach tego zadania powstaną: 3 mosty, 2 nad rzeką Oławą i jeden nad Odrą, 2 estakady nad terenami zalewowymi oraz 14-metrowy wiadukt drogowy w Łanach.
Aby jednak tranzyt, o którym myślą mieszkańcy Wielkiej Wyspy, był możliwy, muszą być skończone jeszcze dwa odcinki wschodniej obwodnicy. Połączenie jej w Łanach z drogą wojewódzką nr 395 oraz z drogą krajową nr 94 w Siechnicach. Zakończenie wszystkich tych etapów zaplanowano na styczeń 2013 roku i nic nie wskazuje na to, żeby nie udało się dotrzymać tych terminów.Więcej czytaj w najnowszym numerze magazynu „Oto Wielka Wyspa”