Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Słynny niebieski tramwaj wraca na ulice Wrocławia

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Tak jeździliśmy po Wrocławiu pół wieku temu! Pasażerowie siedzieli na drewnianych ławeczkach, których oparcia można było przekładać. Drzwi otwierało się ręcznie. Praca motorniczego była nie lada wyzwaniem. Stał on wyprostowany za korbą. Czasami miał niewielki stołek do dyspozycji. A dzwonił nogą, uderzając w mosiężny gong podwieszony do podwozia. Teraz znów będzie to można przeżyć. Okazją jest zbliżająca się Noc Muzeów.
Słynny niebieski tramwaj wraca na ulice Wrocławia

Słynny niebieski tramwaj wraca na ulice Wrocławia
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.Słynny niebieski tramwaj wraca na ulice Wrocławia
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.

Klub Sympatyków Transportu Miejskiego (KSTM) z dumą informuje, że do ruchu przywrócił kolejny zabytkowy wrocławski tramwaj. Zakończył się główny etap remontu zabytkowego wagonu Linke-Hofmann Standard. Po I wojnie światowej miejskie przedsiębiorstwo komunikacyjne – firma Städtische Straßenbahn Breslau – zamówiła we wrocławskiej fabryce Linke-Hofmann-Werke (powojenny PaFaWag) nowy typ tramwaju. Miał być to pojazd uniwersalny dla Wrocławia: na każdą pogodę oraz każdą trasę. Jak na ówczesne czasy był to bardzo nowoczesny wagon, jeden z pierwszych w Niemczech, w którym zastosowano stalową konstrukcję nadwozia. Pojazd był dwukierunkowy (posiadał dwa stanowiska motorniczego) i miał drzwi po obu stronach. – Tylko niektóre ówczesne trasy były zakończone pętlami. Tramwaj dojeżdżał zatem do ślepej krańcówki, motorniczy przechodził na przeciwległy pomost i przejeżdżał na sąsiedni tor, a konduktor w tym czasie przekładał oparcia ławek, by pasażerowie mogli siedzieć twarzą do kierunku jazdy – tłumaczy historyk dr Tomasz Sielicki z KSTM. Serię 232 wozów tego typu wyprodukowano w latach 1925-1929.

Po II wojnie światowej większość wagonów tego typu służyła nadal. Do naszych czasów przetrwało zaledwie kilkanaście takich pojazdów, w różnym stanie technicznym. Odrestaurowany przez KSTM wagon o numerze #1192 wyprodukowano w 1929 r. Przetrwał, ponieważ w latach 70. został przebudowany na wóz gospodarczy MPK. Taką funkcję pełnił do około 1993 r., gdy został powierzchownie odremontowany w celu pełnienia funkcji wagonu zabytkowego. Niestety, już 3 lata później części tego tramwaju posłużyły do remontu innych pojazdów (m.in. tramwajów „Baba Jaga” i „Juliusz”). Od tego czasu tramwaj stał nieczynny na Zajezdni Popowice.

Od 2018 r. Klub Sympatyków Transportu Miejskiego przeprowadzał remont tego wyjątkowego tramwaju. Warto podkreślić, że wszystkie prace były realizowane z własnych środków stowarzyszenia, z wpłat sponsorów i darczyńców oraz w oparciu o pracę członków KSTM.

– Została skompletowana aparatura elektryczna, silniki oraz nastawniki. Najpierw dokonaliśmy remontu podwozia i układu jezdnego. Po około ćwierćwieczu postoju tramwaj odzyskał sprawność techniczną. Następnie wyremontowaliśmy jego wnętrze, a na końcu wagon trafił do lakierowania – tłumaczy dr Krzysztof Kołodziejczyk, prezes KSTM. Zamontowano okna i mosiężne elementy wykończeniowe. W środku znów znajdują się charakterystyczne drewniane ławeczki z przekładanymi oparciami. – Musieliśmy je skompletować i poddać fachowej renowacji – dodaje. Remont wciąż można wesprzeć za pośrednictwem zbiórki Remont tramwaju Linke-Hofmann Standard (zrzutka.pl). Dla darczyńców szykujemy specjalny przejazd z sesją fotograficzną.

Obecnie wagon prezentuje stan na połowę lat 70., czyli przypadający na końcowy okres eksploatacji tych wagonów w ramach przewozów pasażerskich. – Przywróciliśmy mu charakterystyczną dla Wrocławia tamtej epoki kremowo-niebieską barwę. Na burtach pojawił się historyczny herb – komentuje Kołodziejczyk. Tramwaje tego typu przewiozły kilka pokoleń mieszkańców naszego miasta – zarówno przedwojennych, jak i powojennych. Na liniach kursowały prawie pół wieku – do 1977 r.– tłumaczy Sielicki.

Tramwaj wykorzystywany będzie do okolicznościowych przejazdów po Wrocławiu. Najbliższa okazja już w sobotę 18 maja z okazji Nocy Muzeów, kiedy obsłuży okólną linię M1. Przejazdy tego wieczora będą bezpłatne. Będzie to dopiero pierwsza z wielu okazji do przejażdżki zabytkowymi pojazdami komunikacji miejskiej, bowiem już 30 maja ruszają Wrocławskie Linie Turystyczne. Więcej informacji oraz rozkłady jazdy na stronie kstm.pl. Serdecznie zapraszamy!


otomedia.pl



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Czwartek 18 lipca 2024
Imieniny
Kamila, Karoliny, Roberta

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl