Grupa Oto:     Bolesławiec Legnica Środa Śl. WielkaWyspa Wrocław Powiat Wrocławski Nieruchomości Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Wrocław
Żegnaj, Celino!

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Najbliższy weekend (13-14 maja) będzie ostatnim, w którym przez ulice Wrocławia kursować będą autobusy linii C. Klub Sympatyków Transportu Miejskiego chce upamiętnić to historyczne wydarzenie i zabrać wrocławian w sentymentalną podróż zabytkowymi autobusami po trasie z Kozanowa na pl. Grunwaldzki.
Żegnaj, Celino!

Autobusowa linia C, nazywana przez kierowców wrocławskiego MPK Celiną lub Celinką, to jedna z dawnych linii pospiesznych, które we Wrocławiu noszą literowe oznaczenie. Biegnie z osiedla na Kozanowie przez Kępę Mieszczańską i ul. B. Drobnera na pl. Grunwaldzki. Taki jest jej współczesny bieg. Warto jednak wspomnieć, że linia o takim oznaczeniu funkcjonowała wcześniej. – Przed wojną linie autobusowe we Wrocławiu oznaczano literami, najczęściej stanowiącymi inicjał miejscowości lub osiedla, do którego prowadziły. Linia C wiodła przez osiedle Carlowitz, czyli dzisiejsze Karłowice – opowiada dr Tomasz Sielicki, historyk z Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego. Po wojnie linia C powstała już na przełomie 1945 i 1946 r. Połączyła Zalesie z Dworcem Głównym. Od 1947 r. była to podmiejska relacja wiodąca ze skrzyżowania ul. T. Kościuszki i ul. R. Traugutta na wschód – przez ul. Krakowską i ul. Opolską aż do Siechnic. – Ówczesna nazwa tej miejscowości brzmiała Czechnica, stąd jako oznaczenie pojawiła się właśnie litera C – tłumaczy Sielicki. W latach 70. tak oznaczona relacja łączyła Stadion Olimpijski przez Rynek, ul. Grabiszyńską i pl. I.L. Pereca z ul. Stalową.

Współczesna linia C powołana została w 1996 r. i stanowiła szybkie połączenie Kozanowa z pl. Grunwaldzkim. Z autobusów linii C szczególnie licznie korzystali studenci Politechniki Wrocławskiej podróżującymi pomiędzy kampusami głównym i tym zlokalizowanym przy ul. Długiej. Relacja biegła przez z tzw. trasę Mieszczańską, arterię jaka powstała pomiędzy ul. Długą a ul. S. Dubois, a której częścią był otworzony w 1994 r. most R. Dmowskiego. – Co ciekawe, już wtedy na moście pozostawiono rezerwę pod przyszłe torowisko tramwajowe, które powstało na naszych oczach. Wszyscy z niecierpliwością czekamy na otwarcie nowej trasy – komentuje Tomasz Sielicki. Biegnącą tędy autobusową linię C zastąpi z dniem 15 maja nowa linia tramwajowa 19, która skorzysta z najnowszego torowiska w ciągu ul. Długiej i ul. Popowickiej.

Ten ważny dla historii komunikacji publicznej Wrocławia moment chce upamiętnić Klub Sympatyków Transportu Miejskiego. W najbliższą sobotę (13 maja) zapraszamy na wieczorny przejazd naszymi zabytkowymi autobusami. Spotykamy się w zajezdni Popowice przy ul. Legnickiej i o godzinie 18:00 wyruszamy w stronę Kozanowa. Następnie przejedziemy trasę linii C do pl. Grunwaldzkiego – zaprasza dr Krzysztof Kołodziejczyk, prezes Klubu. Przejazd jest bezpłatny. Na trasie spotkamy m.in. popularne w latach 90. autobusy marki Jelcz M11 i Ikarus 280.26, a jako rezerwowy także Ikarus 280.70E. – Przejazd z pewnością będzie też gratką dla amatorów fotografowania, by uwiecznić zabytkowe autobusy na już niemal historycznej trasie. Tym bardziej, że w przypadku obu Ikarusów będą to jedne z ich pierwszych kursów po finalizowanych właśnie remontach – zachęca Kołodziejczyk.

Sobota, 13 maja, zanosi się zatem na dzień pełen atrakcji dla miłośników komunikacji miejskiej. Najpierw w godzinach 11:00 – 16:00 przy ul. Długiej będzie miał miejsce Dzień Otwarty MPK Wrocław, w którym swoje pojazdy – tramwaje i autobusy – zaprezentuje także KSTM. Wieczór zaś poświęcony będzie autobusowej linii C. Serdecznie zapraszamy!

Link do naszej strony: https://kstm.pl/pl/aktualnosci.html?k=156

Link do wydarzenia na Facebooku: https://fb.me/e/Re000qkj

Fot. Autobus Jelcz M11/L11 na linii C jadący wzdłuż ul. Starogroblowej w 2005 r.


Fot. Tomasz Szymczyszyn



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl