Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Wrocław
Emocje internautów pod lupą danologów z PWr

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Czy koronawirus wywołał w Polakach gniew? A może zachęcił do pomagania innym? Jak izolacja wpłynęła na poziom przestępczości? Studenci danologii z Politechniki Wrocławskiej badali informacje z mediów społecznościowych w trakcie pandemii i doszli do ciekawych wniosków.
Emocje internautów pod lupą danologów z PWr

Emocje internautów pod lupą danologów z PWr
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.

Studenci z Wydziału Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej postanowili przeanalizować aktywność użytkowników w mediach społecznościowych (m.in. Twitter i strony internetowe instytucji publicznych) podczas izolacji związanej z koronawirusem.

 

– To była wspólna inicjatywa, która pojawiła się wraz z początkiem pandemii – mówi prof. Przemysław Kazienko, kierownik specjalności danologia na Wydziale Informatyki i Zarządzania. – Spontanicznie dodaliśmy te działania do realizowanego programu dydaktycznego w ramach projektu studenckiego – tłumaczy profesor.

 

Podkreśla, że analiza mediów społecznościowych do pewnego stopnia odzwierciedla aktualne nastroje społeczne. – Oczywiście z zastrzeżeniem reprezentatywności, bo nie wszyscy w tym samym stopniu są aktywni w tych mediach – zaznacza prof. Kazienko.

 

Jedna grupa studentów realizowała projekt o nazwie „Pandemocje”, a druga – „Efekt Korony”. Wyniki swoich obserwacji zamieścili na ogólnodostępnych stronach internetowych poświęconych badaniom.

 

Optymizm w czasie pandemii

 

Maciej Gruszczyński, Daniel Popek, Dawid Rusiecki i Marcin Wątroba to zespół, który przeanalizował ponad 300 tysięcy tweetów pod kontem nastroju i wyrażania emocji w czasie pandemii. Przyporządkowywali ich treść jako: neutralną, motywującą, wyrażającą optymizm, bezradność, drwinę, strach czy złość.

 

– Co piąty tweet zachęcał do działania i dbania o wspólne bezpieczeństwo – twierdzą studenci. Do momentu wprowadzenia pierwszych obostrzeń w społeczeństwie dominowały negatywne emocje. Punktem zwrotnym stało się zamknięcie placówek oświatowych. Od tego dnia tweety stawały się coraz bardziej optymistyczne. Zamiast wyrażania gniewu motywowały do pozostania w domu i zachowania spokoju. W maju i czerwcu złość ponownie zaczęła brać górę.

 

Okazało się, że temat wirusa poruszano również w kontekście politycznym. Najczęściej cytowano „Rząd”, szczególnie „Ministerstwo Zdrowia”, a także media i kandydatów na prezydenta. W dniu informacji o przełożeniu wyborów zaobserwowano wyjątkowe wzburzenie internautów.

 

Popularność #koronawirus, #covid19 i #zostanwdomu nieustannie maleje. Jest to niewątpliwie spowodowane znoszeniem obostrzeń i powrotem Polaków do normalności.

 

– Stosowane przez nas algorytmy uczenia maszynowego pomagają wykrywać emocje wśród użytkowników Twittera. Wykorzystujemy pięć modeli, z czego trzy to głębokie sieci neuronowe – wyjaśniają studenci.

 

Prezentowane dane dzięki zastosowaniu odpowiednich narzędzi są automatyczne aktualizowane. Ich aplikacja pobiera z Twittera dane związane z koronawirusem, a następnie moduł sztucznej inteligencji ocenia emocje zawarte w tweetach. Po dokonaniu predykcji aktualizowane zostają wszystkie wykresy. Wyniki można śledzić na stronie http://pandemocje.pl.

 

Efekt korony

 

Drugi zespół – w składzie: Joanna Komoszyńska, Zuzanna Świderska, Martyna Laszczyńska i Michał Gołębiewicz – sprawdzał, jak pandemia wpływa na życie społeczne. Studenci poddali analizie różne źródła danych, m.in. strony internetowe: policji, MPK Wrocław, Gazety Wrocławskiej, a także oficjalne profile na Twitterze Ministerstwa Zdrowia i policji.

 

Postawili sobie takie pytania jak: Czy policja ma mniej pracy? Jak zmieniła się sytuacja na drogach? Czy Święta Wielkanocne przebiegły spokojne? Czy praca dziennikarzy w kontekście pandemii pozostała taka sama? Czy komunikacja miejska działa sprawniej? Czy komunikaty ministerstw skutecznie docierały do Polaków?

 

– Liczba postów dodawanych przez Ministerstwo Zdrowia wzrastała wraz z rozwojem sytuacji w kraju i postępowaniem kolejnych etapów ograniczeń. Z czasem średnia aktywność zaczęła spadać, a po okresie świątecznym, utrzymuje się na względnie stabilnym poziomie – zaobserwowali studenci.

 

Zamieścili też wykresy przedstawiające liczbę wypadków drogowych w 2020 roku w porównaniu z latami ubiegłymi oraz liczbę interwencji policji.

 

Wszystkie analizy są dostępne na stronie internetowej https://efekt-korony.github.io.

 

Profesor Przemysław Kazienko wyjaśnia, że istnieje wiele innych obszarów, w których informatyka może być wykorzystywana w kryzysie pandemii. – Przykładowo, badanie na szeroką skalę dynamiki zmian względem poszczególnych idei czy rozwiązań administracyjnych, takich jak zakaz wychodzenia z domu – mówi prof. – Albo kontrola przemieszczania się poszczególnych ludzi na podstawie danych lokalizacyjnych, co przecież już działa, czy obserwacja zachowania odstępu społecznego na podstawie kamer wideo np. w sklepie, albo aplikacji w telefonach, bezpośrednio badających odległość – wylicza profesor.

 

Naukowiec podkreśla jednak, że wiele rozwiązań informatycznych może wzbudzać wątpliwość od strony etycznej i powinno je się rozpatrywać pod kątem akceptacji społecznej i długofalowych konsekwencji.

 


pwr



o © 2007 - 2020 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl

Twój afisz
na grupie Otomedia.pl
zadzwoń: 512 745 851
e-mail: reklama@otomedia.pl
Znajdź wydarzenie
na naszym afiszu
Twój afisz
na grupie Otomedia.pl
zadzwoń: 512 745 851
e-mail: reklama@otomedia.pl
 
Dzisiaj
Środa 8 lipca 2020
Imieniny
Arnolda, Edgara, Elżbiety

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl
Ogłoszenia nieruchomości